PROBLEEM

De Nederlandse zorgsector kent een perverse dynamiek, die bijdraagt aan de prevalentie van medische aandoeningen en aan het aantal medische fouten. Die schadelijke dynamiek ontstaat door onwetendheid bij beleidsmakers, innovatieangst, traditionele machtsstructuren en verkeerd begrepen eigenbelang.

Patiënten worden kunstmatig onwetend gehouden, door digitale innovatie bij patiëntenvoorlichting te belemmeren.

Het aantal artsen wordt kunstmatig te laag gehouden, door kostenbesparende e-learning te belemmeren bij medische opleiding en bijscholing. Daardoor zijn patiënten vaak extra kwetsbaar bij een conflict met een arts, want er zijn vaak lange wachttijden voor specialistische medische behandelingen. En door het artsentekort zijn veel artsen overbelast.

Traditionele medische nascholing (in een conferentieoord) kost nu vaak maar liefst 400 euro per dag per deelnemer. Dat is veel te duur. Of medische nascholing wordt gratis gegeven door een medicijnfabrikant, die daarbij liegt over de effectiviteit en bijwerkingen van zijn producten. Dat leidt uiteindelijk tot extra zorgkosten en extra leed bij patiënten.

Bestuurders en politieke beleidsmakers in de zorgsector hebben vaak veel te weinig algemene ICT-kennis, en veel te weinig inzicht in de mogelijkheden van recente hardware en software voor hun beleidsgebied.

OPLOSSING

Betrek patiënten veel meer bij preventie, signalering en behandeling van medische en psychische aandoeningen.

Geef gratis onderwijs en voorlichting aan zorgwerkers, patiënten en hun vrienden en mantelzorgers. Geef die voorlichting ook preventief via scholen.

Gebruik daarbij vooral internet-forums met experts en vertaalde buitenlandse internetvideo's. Want dat zijn allebei uiterst goedkope en laagdrempelige manieren om doelmatig informatie over te dragen en uit te wisselen.

Stimuleer efficiënte communicatie via internet tussen patiënten, mantelzorgers, artsen en andere zorgwerkers, via gebruiksvriendelijke en veilige software.

Kies bij benoeming bestuurders en politieke beleidsmakers met een grondige kennis van recente ICT-ontwikkelingen in hun vakgebied.

WEBLINKS

The Definition of a MOOC

http://elearningindustry.com/the-definition-of-a-mooc

www.elearningindustry.com/the-definition-of-a-mooc

Pros and Cons of Campus learning vs Online Learning

http://elearningindustry.com/pros-and-cons-of-campus-learning-vs-online-learning

www.elearningindustry.com/pros-and-cons-of-campus-learning-vs-online-learning