Wat te doen als je merkt dat het niet goed gaat met oudere dame

  • Petra

    Hallo,

    Ik werk als accountant bij een bedrijf en hiervoor kom ik een paar jaar bij een oudere dame. 1x per jaar ga ik daar naar toe en help ik haar met de papieren. Ik neem de juiste spullen mee en doe haar aangifte inkomstenbelasting.

    Vorig jaar kwam ik bij haar en maakte ze al een verwarde indruk. Ze was vergeten dat ik kwam (stond nog in de pyama), maar liet me wel binnen en ‘herkende’ me wel. Alhoewel dat meer was omdat ze nog wist dat het kantoor waar ik werk langs zou komen en niet omdat ze mij persoonlijk zich herinnerde. Maar gezien het feit dat ik 1x per jaar langskom, kan ik daar wat van begrijpen. Vandaag echter deed ze de deur weer in haar pyama open. Ze keek verward en wist niet wie ik was. Zelfs niet dat ik langs zou komen en dat ik van een administratiekantoor was. Ze heeft me wel binnen gelaten, alhoewel ik me daar niet plezierig bij voelde. De papieren waren door een kennis al klaargelegd en die kon ik dus meenemen. Ik ben er nu een kwartier binnen geweest en in dat kwartier heeft ze wel 10x gevraagd waar ik van was en of ik van een bank was. Ze heeft me gevraagd hoe ze aan geld kan komen, want ze was haar bankpas kwijt. Die lag echter op tafel en toen ik dat aangaf, zij ze dat ze daar geen geld mee kon halen. Bij navragen bleek ze de pincode kwijt te zijn. Ik heb haar uitgelegd dat ze naar de bank kon gaan en daar een nieuwe code kon regelen. Maar ook dat heb ik een paar keer moeten zeggen. Ik voel mij dus niet echt prettig dat ik daar nu weg ben gegaan, maar het voelde ook niet prettig om te blijven, aangezien ik mij net een indringer voelde.

    Is er ergens een instantie die kan aanschrijven zodat er iemand bij haar gaat kijken en gaat kijken of het echt goed gaat of dat ze hulp nodig heeft (dat is m.i. echt het geval). Ze heeft geen familie en een paar kennissen die soms langskomen. In dit geval had degene dus de spullen klaargelegd en mij daarover gebeld. Ik heb echter geen contact gegevens van deze persoon en kan die dus ook niet benaderen. Die gaat mij waarschijnlijk volgend jaar pas weer bellen voor de nieuwe aangiftes.

    Kan iemand mij aangeven wat ik kan doen?

  • Esmeralda

    Heeft de dame in kwestie geen familie? Als het mijn moeder zou zijn, zou ik blij zijn als ik gewaarschuwd werd.

    Van de andere kant, zou een zoon of dochter al in de gaten moeten hebben dat het niet goed gaat met moeder.

    Als ik u was zou ik de gemeente bellen en vragen wat u hiermee aanmoet.

    Zou het niet op z'n beloop laten, want als er iets gebeurt, dan blijft u met de wroeging zitten.

    Sterkte en succes!

    Esme