medische misser

• margot

Hallo, Ik hoop dat iemand mij hier kan adviseren hoe verder.

Mijn moeder (81 jr.) werd een week geleden opgenomen, met spoed, op een revalidatieafdeling van een verpleeghuis voor ernstige pijnen (reuma en ingezakte wervels). Ze kon niet meer voor zichzelf zorgen, de duur van opname zou ca. 6 weken zijn en dan verder kijken. Haar toestand was ernstig wb de pijn. We waren blij dat ze in goede handen was en goede verzorging zou krijgen.

Een week na opname belde de verpleeghuisarts dat mijn moeder met spoed opgenomen zou worden in het plaatselijke ziekenhuis met ws een longontsteking; hoge koorts en ernstig ziek. Maar, zei de arts, vervelend om tel. mede te delen, we hebben ook een fout gemaakt bij de dosering/toediening van haar medicijnen. I.p.v. die nacht 2x 2 mg. morfine hadden ze haar 2x 20 gr. morfine gespoten. (!!!). Maar dat stond los van de longontsteking. Ze is met spoed opgenomen in het ziekenhuis en een paar uur later hadden we een gesprek met de internist waarin hij ons voorbereidde op het naderend einde van mijn moeder. Nog een paar uur later werd ze bediend (ze is katholiek) en we dachten echt dat ze zou overlijden. Gelukkig is mijn moeder niet overleden en heeft ze geknokt voor d'r leven, dat was duidelijk aan haar te zien!! Ze leeft nog en is verplaatst naar een verpleegafd. waar ze suf, vermoeid en verward probeert beter te worden.

Mijn broers en ik willen iets met bovenstaand gegeven iets doen en hadden vandaag een gesprek met de verpleeghuisarts willen plannen. Ze zou aanwezig zijn (werd ons gisteren medegedeeld), maar ze was er niet en konden geen afspraak maken.

Wat is wijsheid in deze en welke stappen te advisren?

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties, alvast bedankt….groet Margot.

• margot

20 gr=20mgr….sorry, type fout door vermoeidheid!…gr. Margot

• Renata

Wat een vervelende toestand zeg, maar een ding begrijp ik niet helemaal: als je moeder zo veel pijn had, dan was 2 mg wel weer een héél lage dosis, of is ze erg tenger of zo? Doses van 20 mg worden regelmatig gegeven, ook als eenmalige dosis.

Maar uiteindelijk heeft degene die iets anders heeft toegediend dan is voorgeschreven zeker een fout gemaakt, en dat is ook toegegeven. Mocht je daar een zaak van willen maken, dan kun je naar het medisch tuchtcollege stappen. Maar ik vraag me af wat je er mee wint, degene die de fout gemaakt heeft krjgt hooguit een berisping.

Mocht je niet zover willen gaan, dan kun je ook een formele klacht indienen bij de klachtenfunctionaris van het ziekenhuis.

Sterkte ermee!

• Renata

Sorry, de klachtenfunctionaris van het verpleeghuis bedoel ik.