Beleid verpleeghuis

• Verdrietige dochter

Mijn moeder wordt nu tweeëneenhalf jaar verzorgd in een verpleeghuis. Moeder is niet dement, maar psychisch niet in orde en daarom soms onhandelbaar. Ze loopt niemand in de weg, want dat kan ze niet meer. Vaak tref ik haar aan met een bevuild gezicht en vieze randen onder haar nagels (nog van het middageten), ineengedoken in haar stoel. Dan ga ik haar eerst verzorgen.

Vandaag zag ik dat ze een loopneus en ontstoken ogen had en blauw zag. Verder had ze behoorloijk dikke enkels. Na mijn opmerking daarover werd er laconiek door het verzorgende personeel gereageerd. Moeder is het afgelopen jaar nl. twee keer met spoed opgenomen geweest. Men had toen niet verwacht dat ze het zou halen en terug zou keren. Ze hadden haar eigenlijk al afgeschreven, want haar naambordje was al van de slaapzaal verwijderd. Die blauwzucht doen ze dan ook niets aan en ik weet niet wat ik daarvan moet vinden. Ik heb verder weinig ervaring met verpleeghuizen. Hoort daar geen arts naar te kijken?

Verder is er het beleid om bewoners zolang mogelijk ‘op’ te houden, d.w.z. ook als ze niet lekker of ziek zijn. De voordelen begrijp ik wel, maar als mijn moeder aangeeft dat ze naar bed wil (ze is ook zichtbaar niet in orde), mag dat niet. Ik vind het moeilijk om me met het beleid te bemoeien, maar het maakt me heel verdrietig en ik zit me nu thuis op te vreten van ergernis. Wát een lijdensweg in zo'n verpleeghuis. Wat kan ik doen?

Ps Twee weken geleden had ik al gevraagd of mijn moeder door de huiskapper kon worden geknipt. Dat is nog niet gebeurd.

• ellen

ik heb gewerkt in een verpleeghuis en wat jij beschrijft is nu net de reden dat ik gestopt ben, ik kon er niet meer tegen!

• ella1

het lijkt mij verstandig dat je een gesprek aan vraagt met het afdelings hoofd en daar verteld wat je dwars zit..