Beleid verpleeghuis

• Verdrietige dochter

Mijn moeder wordt nu tweeëneenhalf jaar verzorgd in een verpleeghuis. Moeder is niet dement, maar psychisch niet in orde en daarom soms onhandelbaar. Ze loopt niemand in de weg, want dat kan ze niet meer. Vaak tref ik haar aan met een bevuild gezicht en vieze randen onder haar nagels (nog van het middageten), ineengedoken in haar stoel. Dan ga ik haar eerst verzorgen.

Vandaag zag ik dat ze een loopneus en ontstoken ogen had en blauw zag. Verder had ze behoorloijk dikke enkels. Na mijn opmerking daarover werd er laconiek door het verzorgende personeel gereageerd. Moeder is het afgelopen jaar nl. twee keer met spoed opgenomen geweest. Men had toen niet verwacht dat ze het zou halen en terug zou keren. Ze hadden haar eigenlijk al afgeschreven, want haar naambordje was al van de slaapzaal verwijderd. Die blauwzucht doen ze dan ook niets aan en ik weet niet wat ik daarvan moet vinden. Ik heb verder weinig ervaring met verpleeghuizen. Hoort daar geen arts naar te kijken?

Verder is er het beleid om bewoners zolang mogelijk ‘op’ te houden, d.w.z. ook als ze niet lekker of ziek zijn. De voordelen begrijp ik wel, maar als mijn moeder aangeeft dat ze naar bed wil (ze is ook zichtbaar niet in orde), mag dat niet. Ik vind het moeilijk om me met het beleid te bemoeien, maar het maakt me heel verdrietig en ik zit me nu thuis op te vreten van ergernis. Wát een lijdensweg in zo'n verpleeghuis. Wat kan ik doen?

Ps Twee weken geleden had ik al gevraagd of mijn moeder door de huiskapper kon worden geknipt. Dat is nog niet gebeurd.

• ellen

ik heb gewerkt in een verpleeghuis en wat jij beschrijft is nu net de reden dat ik gestopt ben, ik kon er niet meer tegen!

• ella1

het lijkt mij verstandig dat je een gesprek aan vraagt met het afdelings hoofd en daar verteld wat je dwars zit..

verder kun je zelf naar de huiskapper lopen om een afspraak voor je moeder te maken ,en er dan op de afgesproken tijd maar haar heen gaan ,en als je vragen over haar gezondheid hebt ,spreek je de verpleeghuis arts aan..

niet alles op de verpleging afschuiven ,maar zelf mondig zijn ,keer op keer aangeven als je wat aan treft en wat je tegen staat , niet ff tussen neus en lippen door ,maar zeg : ik wil even met je praten…. en dan vertellen ..

heb zelf ook in een verpleeghuis gewerkt,

weet donders goed wat er allemaal mis, is wil er ook niet meer werken..

gr ella

• margot

Wat naar om dit te lezen…mijn moeder gaat volgende week naar een verpleeghuis…ik hoop toch niet dat alle verpleeghuizen zo zijn…ik heb goed gezocht, geinformeerd bij mensen die er wonen en op bezoek gaan…..het hemd van het lijf gevraagd….elke keer als ik een vraag had gebeld naar het maatsch. werk daar…..inderdaad mondig zijn en niet schromen om vragen te stellen en toestanden benoemen…wensen en verwachtingen kenbaar maken….en duidelijk hebben wat je zelf “moet”doen; kapper, pedicure, was, kleding etc…..pppfff ik heb het op een rijtje geloof ik, maar zie er als een berg tegenop omdat mijn moeder toch het idee heeft “weggestopt” te worden…..ze is niet dement en weet dat het thuis niet verder gaat (alleen)…ondanks dat voel ik toch dat verwijt….(smile, dochterseigen denk ik)…

Vedrietige dochter, ga praten!! Laat je ongenoegen horen en kijk wat eraan te doen is, in je moeders belang en je eigen belang!!

Sterkte….Margot

• Nelis

Kijk maar uit, in Holland, voor je het weet euthaniseren ze haar. Dat is mijn grootste zorg wat mijn moeder betreft want we leven in een raar landje. Trouwens, eet ze met haar handen (lastig met soep) dat haar nagels zo vuil worden?

• R.A. Meyer

Voor diegenen, die voor zo'n keus komen te staan.

Kijk op www.kiezenmetzorg.nl of www.seniorenzorg.nl

• johanna

Verdrietige dochter schreef:

>

> Mijn moeder wordt nu tweeëneenhalf jaar verzorgd in een

> verpleeghuis. Moeder is niet dement, maar psychisch niet in

> orde en daarom soms onhandelbaar. Ze loopt niemand in de weg,

> want dat kan ze niet meer. Vaak tref ik haar aan met een

> bevuild gezicht en vieze randen onder haar nagels (nog van

> het middageten), ineengedoken in haar stoel. Dan ga ik haar

> eerst verzorgen.

> Vandaag zag ik dat ze een loopneus en ontstoken ogen had en

> blauw zag. Verder had ze behoorloijk dikke enkels. Na mijn

> opmerking daarover werd er laconiek door het verzorgende

> personeel gereageerd. Moeder is het afgelopen jaar nl. twee

> keer met spoed opgenomen geweest. Men had toen niet verwacht

> dat ze het zou halen en terug zou keren. Ze hadden haar

> eigenlijk al afgeschreven, want haar naambordje was al van de

> slaapzaal verwijderd. Die blauwzucht doen ze dan ook niets

> aan en ik weet niet wat ik daarvan moet vinden. Ik heb verder

> weinig ervaring met verpleeghuizen. Hoort daar geen arts naar

> te kijken?

> Verder is er het beleid om bewoners zolang mogelijk ‘op’ te

> houden, d.w.z. ook als ze niet lekker of ziek zijn. De

> voordelen begrijp ik wel, maar als mijn moeder aangeeft dat

> ze naar bed wil (ze is ook zichtbaar niet in orde), mag dat

> niet. Ik vind het moeilijk om me met het beleid te bemoeien,

> maar het maakt me heel verdrietig en ik zit me nu thuis op te

> vreten van ergernis. Wát een lijdensweg in zo'n verpleeghuis.

> Wat kan ik doen?

>

> Ps Twee weken geleden had ik al gevraagd of mijn moeder door

> de huiskapper kon worden geknipt. Dat is nog niet gebeurd.

Beste dochter,

ik las jouw verhaal en er zijn zeker stappen die je kunt ondernemen zonder je eerst met het beleid te bemoeien. zelf ben ik werkzaam als verpleegkundige in een verpleeghuis. Ten eerste als jouw moeder is opgenomen op een psychogeriatrische afdeling of als zij psychische problemen heeft, is zij opgenomen onder de BOPZ (wet bijzondere opnemingen psychiatrische ziekenhuizen) mensen die b.v. dementerend zijn zijn ook opgenomen onder deze wet. deze wet bepaalt dat er ieder half jaar een zorgplanbespreking moet plaatsvinden, hierbij is een vertegenwoordiger van de familie aanwezig, iemand van de afdeling en de behandelend arts. In deze zorgplanbespreking worden afspraken

gemaakt en vastgelegd, je kunt tijdens zo'n bespreking duidelijk maken dat jij wilt dat je moeder wekelijks naar de kapper gaat, of dat ze s'middags een middagdutje doet. Deze afspraken worden op schrift gesteld, ondertekend en moeten nagekomen worden, als het verpleeghuis dit niet doet is dit in strijd met de BOPZ en kun je er wat tegen doen. Ook is het verpleeghuis verplicht om beleid af te spreken over behandeling bij ziekte, wel insturen, niet insturen naar ziekenhuis etc, als 1e contactpersoon hoor jij van alles op de hoogte gehouden te worden, dus ook als jouw moeder ineens een blauw ziet, je mag dan gerust zeggen dat je hier graag een arts over wilt spreken. Als er een ongeval is gebeurt hoort het verpleeghuis hier melding van te maken en jouw ervan op de hoogte te stellen, als dit niet is gebeurt kun je terecht bij de klachtencommisie, die is verplicht hier wat mee te doen, Je moet niet bang zijn dat je moeder hierdoor slechter behandeld wordt, het is namelijk de enige manier om dit soort behandeling te voorkomen.

Wel wil ik uitdrukkelijk vermelden, dat heel vaak de wil er wel is maar dat de mogelijkheden er niet altijd zijn. De werkdruk is vaak erg hoog , veel ziekmeldingen, hierdoor onbekende oproepkrachten die op een afdeling werken, waardoor afspraken vaak niet doorgegeven worden. Er wordt verwacht dat verzorgenden en verplegenden steeds efficienter werken, steeds meer papierwerk moeten, waardoor er minder tijd is voor de patienten en dit met steeds minder personeel. (tip: lees het boek:In de wachtkamer van de door door Anne Mei Tei)

groet.