woonzorg vraagje

• Da-Is

Wie o wie van jullie heeft er ervaring mee met het plaatsen van zijn ouders (of schoon-) in een woonzorg (geen verpleegehuis).

Mijn ouders hebben mij vanmorgen gezegd dat ze nu wel inzien dat het verhuizen naar een gewone flat (wonen nu in een groot huis) niet de oplossing is maar dat ze zorg nodig hebben.

Nu hebben wij ze 2 jaar geleden al als woningzoekende ingeschreven via het woningbureau en bij 4 verschillende woonzorgcentra.

Uiteraard is hier nog helemaal niets uit gekomen maar de nood wordt nu echt hoog.

Ik heb vandaag bij hun thuis flink gesopt (ja thuiszorg hebben ze maar ja die doet de globale dingen).

Voor hun is het nu toegeven dat het zo niet meer gaat een hele aderlating en voor ons een opluchting dat ze dit nu zelf ook inzien.

Manlief gaat een gesprek aanvragen met hun huisarts (met mijn vader erbij) in de hoop dat die nu eindelijk eens iets voor ze gaat betekenen.

Het beroep wat wij aangespannen hebben na een afwijzing van ons bezwaarschrift tegen de gemeente speelt pas over een week of 6 en ik moet gewoon nu echt aktie gaan ondernemen.

Wie o wie heeft ook met dit verhaal gestoeid en kan mij advies geven.

ps. ik heb dit verhaal ook op het vrouwenpb geplaats dus het is een beetje een croshpost maar ik wil zo graag advies hebben.

• Nelis

koop een flatje voor ze, simpel toch?

• Da-Is

Ja maar het gaat juist ook om het stukje zorg wat aanwezig moet zijn vandaar mijn woonzorg vraag. Huren of kopen is het probleem niet maar ergens binnenkomen wel.

• Nelleke

Je moet dan toch eerst een indicatie van het CIZ hebben (voorheen RIO). Zonder indicatie kom je nergens binnen. Na indicatie zou je ook eens kunnen denken aan een Persoonsgebonden Budget, waarmee je zelf zorg in kunt kopen, als een verzorgingshuis of aanleunwoning niet een twee drie wil lukken.

• Da-Is

Dat is inderdaad nog een goede tip, die houd ik in gedachten.

We wachten nu even de rechtszaak af.

• merel

in samenwerking met huisarts en ciz kunnen ze op een urgentielijst geplaats worden voor opname verzorgingshuis en ter overbrugging kan thuiszorg ook persoonlijke verzorging geven

• R.A. Meyer

Jammer dat ik het nu pas lees.

De Stichting Pedrumahan Holding b.v. tracht in Nederland woonzorgcomplexen te bouwen voor personen vanaf (voorlopoig) 55 jaar waa binnen zorg wordt gegarandeerd.

Juli vorig jaar is er een complex in gebruik genomen - “de Gordel van Smaragd” te Houten (Utr) waar een appartement kan worden gehuurd en er een contract is met een zorgleverancier (verpleeghuiszorg, verzorging enz.), die alle zorg kan regelen als er naar gevraagd wordt.. Ook AWBZ-zorg.

• M Fredrix

Wij zitten met hetzelfde probleem. Mijn vader is 85 en moeder 80. Mijn vader zit de hele dag in een rolstoel en de grootste zorg (bv. naar ‘t toilet, of soms verschonen e.d.) komt op moeder neer. Hij kan geen minuut alleen gelaten worden dus moeder zit 24 uur per dag bij hem binnen. Ze hebben een urgentie indicatie. Ze hebben pgb. Ze hebben Thuiszorg. Wij helpen waar mogelijk. Maar ze hebben dringend dag en nacht hulp nodig. Het Woonzorgcentr. waar ze staan ingeschreven heeft wel 2-pers. kamers maar op het ogenblik is er geen vrij. Op twee 2-pers. kamers wonen nog maar 1 persoon omdat de wederhelft gestorven is en dan mag de ander blijven zitten. Zo blijven we maar doorsukkelen en mijn moeder kan het ook niet meer aan, net als wij als je dat ziet. Dieren worden nog beter behandeld. Ze willen niet meer leven. Hebben bijna geen contact met de buitenwereld. En wat moeten we of kunnen we???? NIKS alleen maar wachten. De huisarts zegt dat hij er zich niet mee mag bemoeien. Je wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Je bereikt helemaal niks. Als ze ons nog wat laten wachten hoeft ’t niet meer. Zo is 't nu eenmaal. We zijn diep teleurgesteld.