Ik weet dat niemand hier een echte oplossing kan geven maar adviezen zijn van harte welkom.
Het gaat om het volgende.
De ouders van mijn vriendin zijn beide midden 60 jaar,en hebben al jaren een moeder/schoonmoeder in huis die nu 92 jaar is.
Het ging altijd prima omdat ze een eigen optrekje had maar nu het laatste jaar zijn de problemen gekomen.
Oma (zo zal ik haar maar even noemen)kan bijna niet meer alleen wezen,ze is slecht te been want haar knieen zijn versleten,is erg dement geworden,is erg doof aan het worden,herkend vaak de mensen niet meer enz.. enz…
Ze krijgt wel een paar x in de week een hulp die haar wast enz..maar dat zijn maar een paar uurtje.
Ik zie de moeder van mijn vriendin steeds verder aftakelen ze heeft zelf veel gewrichtproblemen maar staat de hele dag klaar voor haar moeder komt zelf nergens meer en is bijn 24 uur per dag bezig met haar moeder.
Ze krijgt weinig hulp van haar zusters alleen van haar eigen kinderen maar die hebben zelf ook nog een jong/druk gezin.
Gisteren is oma gevallen en heeft ze haar ribben zwaar gekneusd en nu merk ik aan de moeder van mijn vriendin dat dit allemaal te veel wordt.(ze raakt echt op)
Ze heeft bijna aan de arts gesmeekt of ze niet opgenomen kan worden(voor een paar dagen) omdat deze situatie niet vol te houden is oma kermt van de pijn vloekt en tiert de hele dag door (wat ze begrijpelijk vinden)
Maar de arts vind dit niet nodig geeft zware pijnstillers en zegt alleen maar dat ze maar naar een tehuis moet.
De moeder van mijn vriendin weet heel goed dat dit toch wel onvermijdelijk is maar voeld zich daar erg schuldig over en is bang dat ze snel zal overlijden als ze in een tehuis is.
Nu waren mijn vriendin en ik vanavond aan het denken of er niet een soort dagopvang zijn voor een paar dagen per week e.v.t kan ze dan vast wennen aan deze situatie voor het geval ze daar daar permanent heen zal moeten.
Kan iemand ons mischien tips/adviezen of wat dan ook geven ?alles is welkom want wij weten op dit moment geen raad met deze situatie.
Alvast heel erg bedankt.
Gr,Renate