bejaardentehuis?

• Hilda

Mijn schoonmoeder van 84 gaat qua gezondheid erg achteruit. In het ziekenhuis adviseerden ze haar naar een bejaardentehuis te gaan. Tot onze verbazing ontdekken we nu dat je je daar niet meer voor op kunt geven. Het CIZ beslist of je in aanmerking komt en pas dan mag je op een wachtlijst. En je kunt pas op die wachtlijst als je en lichamelijk en geestelijk volledig afgetakeld bent. Dus veel oudere mensen die de geborgenheid van een bejaardentehuis zoeken moeten zelfstandig blijven wonen, desnoods komt er 10x per dag een thuishulpje langs, maar een bejaardentehuis kan niet meer. Ik wist niet dat het inmiddels zo gesteld was in Nederland.

• Nelleke

Ja, er zijn gewoon veel te veel oude mensen… Mijn eigen ouders waren zo slim om op hun 70e in een 55+ flat te gaan wonen )daar stonden ze ook nog 10 jaar voor op een wachtlijst), waar ze gewoon zelf koken etc, maar waar wel de mogelijkheden voor zorg en maaltijden zijn. (trouwens ook na indicatie door CIZ)

Het voordeel is wel dat al deze ouderen elkaar flink ondersteunen in hun dagelijkse gang van zaken. Bovendien staat de flat vlakbij diverse voorzieningen.

Als wijzelf later oud zijn zal er helemaal moeilijk aan zorg te komen zijn. Het is dus uitermate belangrijk dat je op tijd gaat nadenken over hoe en waar je oud wilt worden. Thuis blijven met een persoonsgebonden budget? In een levensloopbestendige woning? ER zijn veel mogelijkheden, maar bedenk ze vroeg genoeg!

• anoniem

Snap dat niet helemaal in het ziekenhuis kan de behandelend arts zorgen dat u moeder een urgentieverklaring krijgt, waardoor de procedure versneld wordt.

Als u moeder veel zorg nodig heeft kan erbij het ciz ook overbruggingszorg aangevraagd worden, dit betekent dat zij in aanmerking kom voor 24 uurszorg, wat niet betekent dat zij de hele dag iemand rond zich heeft maar dat er wel geregeld iemand komt kijken bij u moeder en dat zijn geen hulpjes maar gediplomeerde werknemers. Het blijkt nog steeds dat thuiszorg goedkoper is als verzorgingshuis.

Nog een optie is als u moeder het leuk vindt om naar de dagopvang te gaan maar dit moet ook via het ciz aangevraagd worden. Met deze problemen kan u terrecht bij de maatschappelijk werkster van het ziekenhuis, en deze kan u helpen met de aanvragen.

veel sucses er mee

• Allerzorg Haarlem

Beste mevrouw, uw schoonmmoeder kan voor overbruggingszorg in aanmerking komen.

Als in Haarlem of omgeving woont, kan ik u zelfs helpen met een indicatie of urgentieverklaring door een arts.

Het moet toch niet zo zijn dat als je oud bent maar weg moet kwijnen in een ziekenhuis tot er ergens een plekje vrijkomt in een of ander bejaardentehuis wat vaak ook nog niet zo dicht in de buurt is.

U kunt mij altijd bellen voor een vrijblijvend gesprek.

En anders, veel succes met het zoeken naar gekwalificeerde hulp, er zijn tenslotte nog echte, lieve goede hulpverleners genoeg!

Saskia de Wit, tel 06-52447541

• meneer koekje

geen ideeeeeee

• Akif

Ik wou graag weten of bejaardentehuis een overheidsorganisatie is of een non-profitbedrijf is.

• s. zijlboot

graag een rondleing.Hilda schreef:

>

> Mijn schoonmoeder van 84 gaat qua gezondheid erg achteruit.

> In het ziekenhuis adviseerden ze haar naar een

> bejaardentehuis te gaan. Tot onze verbazing ontdekken we nu

> dat je je daar niet meer voor op kunt geven. Het CIZ beslist

> of je in aanmerking komt en pas dan mag je op een wachtlijst.

> En je kunt pas op die wachtlijst als je en lichamelijk en

> geestelijk volledig afgetakeld bent. Dus veel oudere mensen

> die de geborgenheid van een bejaardentehuis zoeken moeten

> zelfstandig blijven wonen, desnoods komt er 10x per dag een

> thuishulpje langs, maar een bejaardentehuis kan niet meer. Ik

> wist niet dat het inmiddels zo gesteld was in Nederland.

• petra brakenhoff

Beste mensen, even wakker worden graag. Door jarenlang rechtse kabinetten te stemmen is de verdeling een beetje vreemd geworden. In de zorg moet men tegenwoordig winst maken, dat is belangrijker dan goede zorg verlenen. Vandaar dat er dure interim-managers zijn i.p.v. arts-directeuren (die duur, maar vele malen goedkoper waren). Hetzelfde geldt voor de thuiszorg. Goede mensen die bij de thuiszorg werken, kunnen zich iedere twee jaar afvragen of er nog wel een baan voor ze is. Het uitbesteden naar gemeentes moest de zorg ‘efficiënter’ en ‘goedkoper’ maken. Hmmm. In de praktijk betekent het dat ik een zeer goede thuishulpmedewerkster tegenkwam, die in snikken uitbarstte op straat. Vroeger verving ze de complete zorg in een gezin - nu moet ze soms wel 7 badkamers op een dag schoonmaken en omdat iedereen maar zo weinig zorg krijgt, bieden ze haar niet eens iets te drinken aan. Efficiënt hoor, dat wel. Ondertussen strijkt de manager een topbonus op.

Goed, door de vergrijzing is de zorg duurder geworden. Maar is dit dan wat we met zijn allen willen? Alleen maar zorg voor de mensen die bulken van het geld en goede privézorg kunnen inhuren? Denk na. Stem een volgende keer met uw hart en denk niet alleen maar aan kreten als ‘belastingverlaging’

• -

henk

• petra

Inmiddels is het nog erger: medewerksters van Viva!Zorggroep in de thuiszorg moesten gedwongen 20 tot 30% loonsverlaging accepteren of anders ontslag. Bij ontslag geen recht op ww want er was immers werk, alleen voor veel minder geld! De veelverdienende manager leverde ook in: zijn reiskosten :) Is het niet schattig? Hij verdient ver boven de Balkenende norm en hij brengt ook een offer.