vraag ouders..

• wana

geen idee of ik hier juist ben maar hopelijk dat er hier de kennis is om mijn vraag te beantwoorden.

mijn ouders zijn zeer actief, 65 en 67 jaar oud (pas).

wat ik merk is dat er in de loop der tijd met gesprekken ongelofelijk in detail getreden word over het wat, hoe, waarom en waardoor iets gebeurde.

Zelf hebben ze er geen last van en vinden dat het wel mee valt maar ik merk duidelijk verandering in vergelijking met een aantal jaren geleden.

met details bedoel ik bij het vertellen van een verhaal.

even ergens een hapje gegeten wordt waar precies, wat precies, waar ze zaten wat er allemaal besteld kon worden..tot het sanitair bezoek en hoe de wc's eruit zagen enz.

Ik begrijp niet precies waarom dit is,dit heeft met ouderdom te maken zeggen vrienden,is dit echt zo?

• Nelleke

Jawel, dat herken ik bij andere oudere mensen ook. Het heeft ook te maken met het kleiner worden van de leefwereld, of het vertragen van het levensritme.

Ik heb zelf een gezin met schoolgaande kinderen, familie, een eigen bedrijf, hobbies, vrijwilligerswerk. De hele dag ben ik dingen in mijn hoofd aan het plannen. Maar wanneer ik tegen de 70 zal lopen zijn de kinderen de deur uit, hoef ik niet meer te werken (hoop ik), en zal ik ook mijn hobbies niet meer zo fanatiek uitvoeren als nu. Alles wat me dan overkomt, zal ik me veel beter in kunnen prenten, en omdat ik misschien toch minder meemaak zal ik over de dingen die ik wél meemaak waarschijnlijk enorm gaan uitweiden- ik ben dól op babbelen!

Ook mijn eigen ouders van achter in de 70 verzanden regelmatig in hun verhalen in details. Dan discussiëren ze samen over “was het nu die blonde of die donkere ober”, en verdwalen in de bijzaken zodat de hele pointe van het verhaal een raadsel wordt voor ons. Wij plagen ze daar gepast mee, maar volgens mijn man ben ik erfelijk belast, en nu al dol op omwegen in mijn verhalen!

• wana

hihi, herkenbaar die erfelijke belasting!

Ik had ook het idee van mijn vader,die eerder een leidinggevende functie had, op deze manier lang aan het woord zijn ‘afdwingd’.

zelf heb ik ook een relatief klein wereldje voor mn leeftijd,34.

ik zit helaas in de wao en maak overdags weinig mee, ik waak er persoonlijk voor niet in ‘ach en wee’ te verzanden en probeer het gesprek open te houden en veel te luisteren al is dit wel eens moeilijk omdat je zelf weinig nieuws in het gesprek kan brengen.

gezien mn erfelijke belasting én persoonlijke situatie zal ik extra opletten en

ouders ook gepast blijven plagen!

bedankt.

• Channah

Ach… dat heb ik juist andersom.

Ik ervaar al mijn hele 59-jarige leven dat juist jongere mensen totaal geen enkele interessen hebben dan in huisje, boompje, beestje. Vooral als men zich voortgeplant heeft: dan valt er echt geen zinnig gesprek mee te wisselen. Het gaatr dan alleen nog maar over het nachtelijk gekrijs, het krijgen van tandjes, en tot in details de kleurenvan de ontlasting van de lieve kleine.

• Hans

hahahaha, jaja herkenbaar.

Als mijn ouders een week op vakantie zijn dan krijg ik later werkelijk elk detail te horen. Waar ze op welke dag gegeten hebben, wat ze toen gegeten hebben en hoe duur het was! Waar ze elke dag geweest zijn, hoe ver dat weg was, hoe lang ze daar waren en wat ze allemaal gezien hebben. En ga zo maar door.

Als dat het enige zou zijn dan viel het nog wel mee maar helaas……ook mijn ouders maken ruzie over elk detail….

Nee, tomatensoep was op dinsdag.

Nee, op woensdag dat was verder weg dan op dinsdag.

Nee, die ober werkte daar nog geen jaar, hij was er nog maar net.

Nee, de chauffeur van de bus had geen dochter, dat was de reisleider. Enzovooooooooooooooooooooooooooort.

• Saskia

Je moet toch wat, als groots en meeslepend leven er niet meer in zit………….

• joep

ontzettende gezapige dikke domme nutteloze huisvrouw

• Channah

Huh??????? Ikke??????

• han

toevallig kwam ik hier bij het zoeken naar huish.hulp voor mijn ouders.

wel interessant dit prikbord en lees de art.over ouders.

lieve lezers, ja, ook mijn ouders spreken in details, ik luister soms niet helemaal omdat ik het verhaal goed ken (zo langzaamaan)

komt dat

> hahahaha, jaja herkenbaar.

> Als mijn ouders een week op vakantie zijn dan krijg ik later

> werkelijk elk detail te horen. Waar ze op welke dag gegeten

> hebben, wat ze toen gegeten hebben en hoe duur het was! Waar

> ze elke dag geweest zijn, hoe ver dat weg was, hoe lang ze

> daar waren en wat ze allemaal gezien hebben. En ga zo maar

> door.

>

> Als dat het enige zou zijn dan viel het nog wel mee maar

> helaas……ook mijn ouders maken ruzie over elk detail….

>

> Nee, tomatensoep was op dinsdag.

> Nee, op woensdag dat was verder weg dan op dinsdag.

> Nee, die ober werkte daar nog geen jaar, hij was er nog maar

> net.

> Nee, de chauffeur van de bus had geen dochter, dat was de

> reisleider. Enzovooooooooooooooooooooooooooort.