Hallo,
Voor mijn afstudeeropdracht (HBO-Verpleegkunde aan de Hogeschool Utrecht), ben ik opzoek naar reacties met betrekking tot mijn onderzoeksvraag. Mijn onderzoeksvraag is als volgt:
'Dragen HBO-Verpleegkundigen bij aan de verhoging van de kwaliteit van zorg in de psychogeriatrie?'
De aanleiding van dit onderzoek is een artikel dat onlangs in het verpleegkundige vakblad ‘Nursing’ werd gepubliceerd. De Nijmeegse verpleeghuisarts Sytse Zuidema onderzocht het gedrag en de behandeling van dementerende bewoners van 56 psychogeriatrische afdelingen in verpleeghuizen. Hij ontdekte dat zorg voor de bewoners vaak meer effect heeft dan medicijnen en pleit voor bijscholing op het gebied van probleemgedrag. De verpleeghuisarts ontdekte dat demente zorgvragers, die in een huis wonen waar veel aandacht is voor de psychosociale kant van de zorg, minder medicatie nodig hebben en toch veel hanteerbaarder zijn.
Aangezien ik zelf in ook in een psychogeriatrisch zorgcentrum werk, leek het mij interessant om wat met deze onderzoeksgegevens te doen. Ik vroeg mij af of een HBO-verpleegkundige een bijdrage in dit geheel zou kunnen hebben. Om verzorgenden (die voornamelijk in deze sector werken) te helpen met het bijscholen in het signaleren van probleemgedrag. Om zo ook de HBO-V-er terug te brengen op de werkvloer in de Psychogeratrie, aangezien dit een sector is waar ook zeer specifieke en vaak complexe zorg verleend wordt. Om zo de kwaliteit van zorg in de psychogeriatrie te verhogen.
Graag jullie reactie op het bovenstaande.
Groeten, Marloes