Zaterdag werd bekend dat het St. Pieters en Bloklands Gasthuis het principe hanteert dat bewoners in geval van een hartstilstand niet meer worden gereanimeerd, tenzij ze hebben gezegd dat nog wel te willen. De inspectie onderzoekt nu of het tehuis hiermee voldoet aan de zorgvuldigheidseisen en richtlijnen van de beroepsvereniging voor verpleeghuisartsen NVVA. Binnen enkele weken moet het onderzoek klaar zijn. Het St. Pieters en Bloklands Gasthuis heeft nu zijn beleid opgeschort.

Indien iemand terminaal zou zijn, moeten niet eindeloos allerlei ingrijpende operaties en bestralingen worden uitgevoerd, vind ik. Dat voorkomt onnodig leed en het geld dat daarbij wordt uitgespaard kan efficiënter worden besteed aan ziektepreventie via de media.

Maar wonen in een verzorgingshuis wordt griezelig levensgevaarlijk als niet standaard wort gereanimeerd. Bij een reanimatie kan een blijvende hersenbeschadiging worden voorkomen.

Bij reanimatie telt elke seconde. Bovendien kan het wel even duren eer wordt opgemerkt dat een reanimatie nodig is en eer er een personeelslid aanwezig is die kan reanimeren. Daarbij is absoluut geen tijd om in een administratie te gaan opzoeken of er moet worden gereanimeerd of niet. Bovendien zal een reanimatieverzoek dan in de paniek snel over het hoofd gezien worden. Het gevaar van het beleid ‘niet-reanimeren-tenzij’ is dus dat de reanimatiewens niet snel gevonden kan worden. En dat de patiënt overlijdt, terwijl hij wil blijven leven.

Bovendien zijn zeker niet alle bewoners van verzorgingshuizen verstandelijk in staat om bewust te beslissen over een reanimatiewens. En zij zijn vaak ook niet in staat om daartoe een schriftelijk verzoek in te dienen of een formulier daarover te begrijpen en ingevuld te retourneren.

Het lijkt me beter dat bewoners standaard worden gereanimeerd. En dat bewoners die er bewust voor kiezen niet gereanimeerd te willen worden, daartoe een armbandje, ring of ketting dragen, waar dat onopvallend uit blijkt. Dat kan in de vorm van een mooi sieraad. Mensen moeten daarover een beslissing leren nemen als ze nog helder kunnen denken. Daarover moet mediavoorlichting worden gegeven.

Verder moeten alle bewoners van een verzorgingshuis een draadloos elektronisch alarm op hun lichaam dragen waarmee in geval van nood onmiddelijk een personeelslid kan worden opgeroepen voor zichzelf of voor een ander. Daarbij moet automatisch de locatie van het alarm worden doorgegeven.

Ik vind dat ook mensen boven de 70 jaar moeten worden gereanimeerd. Als mensen van boven de 70 na een geslaagde reanimatie meestal een verschrikkelijk zouden leven lijden, wil ik daar op zijn minst de specifieke onderzoeksrapporten over kunnen opzoeken via internet. Welke onderzoeken zijn dat?

Misschien is het ook een interessante suggestie voor nieuws-websites, om regelmatig weblinks te plaatsen naar relevante onderzoeksrapporten bij artikelen?

In principe moet iedere Nederlander boven de 12 jaar kunnen reanimeren vind ik. Dat moet vooral uitgebreid aangeleerd worden via films op tv en internet. Mensen kunnen dat vervolgens zelf met elkaar in de praktijk oefenen. In verzorgingshuizen kunnen dan ook bezoekende familieleden reanimeren, evenals bejaardenverzorgsters, schoonmakers, voedinsassistentes, bewoners, vrijwillige activiteitenbegeleiders, scholieren op maatschappelijke stage, bouwvakkers, schilders, enz…

Verder zouden bedrijven, overheidsinstanties, hartpatiënten en ouderen verplicht een gebruiksvriendelijke hartdefibrillator (AED) in huis moeten hebben. En elke Nederander moet daarover verplicht een uitgebreide video-cursus volgen.

Video's EHBO

Hier zie je demonstratie video's over EHBO:

http://video.google.com/videoplay?docid=-6368624763658643481&ei=_teqSO7FNYycigKEgs23Dw&q=cpr&hl=nl

http://video.google.com/videosearch?q=%22first+aid%22&hl=nl&sitesearch=#