Cliëntenraad luidt noodklok over Zorgbalans

  • Theo

    Cliëntenraad luidt noodklok over Zorgbalans

    8 augustus 2008

    De cliëntenraden van de Haarlemse zorgorganisatie Zorgbalans zijn zeer ongerust over de kwaliteit van zorg in de organisatie. Dat blijkt uit een brandbrief die de centrale cliëntenraad aan de raad van bestuur en de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft gestuurd.

    In de brief aan de raad van bestuur eist de centrale cliëntenraad dat het vertrouwen van de medewerkers in het bestuur wordt hersteld. Volgens de cliëntenraad van Zorgbalans is het aantal uitzendkrachten dat in de organisatie werkt veel te hoog. Daarbij is het niveau van deze uitzendkrachten bedroevend laag. De raad verlangt een deltaplan van het bestuur om het sterke ziekteverzuim en leegloop van gekwalificeerd personeel tegen te gaan. De cliënten vragen zich af of de raad van bestuur voor zichzelf een beeld heeft van wat de minimale eisen zijn die gesteld moeten worden aan kwalitatief goede en verantwoorde zorg. In de brief staat: ‘Sinds de fusie per 1 januari 2006 tussen de Zorgplan Groep en de Stichting Ouderenzorg Velsen is het bergafwaarts gegaan en blijft essentiële verbetering uit. Zo langzamerhand bekruipt ons, leden van de centrale cliëntenraad Zorgbalans, een gevoel van machteloosheid. De grens van wat wij voor onze verantwoordelijkheid kunnen en willen nemen nadert.’

    Cliëntenraad

    Voorzitter van de centrale cliëntenraad, Maarten Hartsuiker, beaamt desgevraagd dat er problemen zijn bij Zorgbalans. Volgens Hartsuiker heeft de raad wel vertrouwen in het huidige bestuur. “De cliëntenraad leeft niet op voet van oorlog met het bestuur. Met de brief geven we aan dat er een tandje bijgezet moet worden. Wij willen resultaten zien.” Hartsuiker zegt het bestuur te willen steunen bij de aanpak van de problemen. “Met de brief hebben we extra piketpaaltjes neergezet voor het bestuur.”

    Inspectie verbaasd

    Volgens IGZ-woordvoerder Wouter van der Horst is de brief van Zorgbalans verrassend voor de inspectie. “Wij hebben deze brief binnen gekregen en hij verbaasde ons. Dat komt omdat de inspecteur die zich met Zorgbalans bezig houdt, de belofte heeft gekregen dat er positieve veranderingen doorgevoerd zouden worden.” Een inspecteur is in het verleden al meerdere malen gaan praten met de raad van bestuur van Zorgbalans. Ondermeer vanwege de bestuurscrisis die er in 2006 heerste. “Bij het laatste bezoek is de indruk ontstaan dat de situatie onder controle was. Onze inspecteur gaat nu op basis van deze brief weer praten met het bestuur. Het is een zorgwekkende situatie.”

    Vertrouwen OR

    Niet alleen de cliëntenraad en de IGZ uitten hun bezorgdheid over de gang van zaken bij Zorgbalans. In oktober 2007 had de Verpleegkundige Advies Raad van Zorgbalans al tijdens een vergadering van de ondernemingsraad gevraagd of de OR het vertrouwen in het bestuur gaat opzeggen. Daarnaast wilde de Verpleegkundige Advies Raad van de OR weten hoe het mogelijk is dat Zorgbalans zoveel verlies lijdt. In 2007 heeft Zorgbalans nog een verlies geleden van 8,8 miljoen euro. Volgens voorzitter van de OR, Annelies Kamerling, deelt de OR de zorgen van de cliëntenraad. “De in de brief genoemde problemen hebben de aandacht van de OR”, zegt Kamerling. “Wij gaan deze maand nog in gesprek met de raad van bestuur hierover.”

    Bestuur Zorgbalans

    Volgens bestuursvoorzitter Roelof Jonkers van Zorgbalans is er geen sprake van een crisissituatie. “Dat wij te kampen hebben met personeelsproblemen is al langer bekend. Dat is een probleem waar de hele markt mee te kampen heeft.” Jonkers zegt met een plan bezig te zijn om de hrm-problemen op te lossen. Hij wil daar nog niets over naar buiten brengen. Daarnaast zegt Jonkers ook bezig te zijn met de aanpak van de financiële moeilijkheden bij Zorgbalans. “De verhoudingen van de raad van bestuur en de cliëntenraden en de OR zijn goed. Wij werken gezamenlijk aan passende maatregelen.” (Zorgvisie – Wouter van den Elsen)

    http://www.zorgvisie.nl/nieuws/nieuwsoverzicht/nieuwsartikel/Clintenraad-luidt-noodklok-over-Zorgbalans.htm

  • Theo

    Noodklok luidt bij Zorgbalans! Inspectie stelt onderzoek in na lekken brandbrief

    Haarlems Dagblad 12 augustus 2008

    door annalaura molducci

    HAARLEM - De inspectie voor de volksgezondheid (IGZ) wil opheldering over de kwaliteit van de zorg bij de Haarlemse zorgaanbieder Zorgbalans. Aanleiding is een uitgelekte brandbrief van de cliëntenraden die eind vorige week naar de inspectie is gestuurd.

    In de brief staat dat er bij de zorgaanbieder te veel uitzendkrachten van een zeer laag niveau werken. Er is een leegloop van gekwalificeerd personeel en er is een hoog ziekteverzuim. ,,De grens is bereikt, we naderen het minimale niveau waarop zorg wordt geboden'', zegt voorzitter Maarten Hartsuiker van de cliëntenraden (CCR).

    Hartsuiker wil geen concrete voorbeelden noemen, maar noemt de situatie ‘zorgelijk’. De raden vragen nu om een ‘deltaplan’ van de raad van bestuur om de gerezen problemen het hoofd te bieden en personeel te behouden.

    ,,Zorgbalans zit al jaren in een negatieve spiraal. Dat moet veranderen. We hebben helder gemaakt dat er nu wat moet gebeuren'', verklaart hij desgevraagd.

    Hij heeft een afschrift van de brief naar de inspectie gestuurd om druk op de ketel te zetten en om het vertrouwen van het personeel in de organisatie weer te herstellen. Het was volgens hem niet de bedoeling dat de brief zou uitlekken naar Zorgvisie, een site voor beleidsmakers en managers in de zorg.

    Zorgbalans dat thuiszorg levert, exploiteert een groot aantal

    verpleeg- en verzorgingshuizen in Haarlem, Heemstede, Hillegom en Velsen. Het kwam vorige maand negatief in het nieuws vanwege de gouden handdruk van 1,4 miljoen euro voor de inmiddels opgestapte top van het bedrijf. Het bedrijf sloot het jaar af met een verlies van 8,8 miljoen euro op een begroting van 90 miljoen en moet banen schrappen.

    Een van de tehuizen van Zorgbalans is het Heemsteedse Kennemerduin.

    Daar waren een paar jaar geleden personeelsproblemen. Zo erg dat bewoners soms werden mishandeld terwijl het management niets ondernam.

    De inspectie zat er toen bovenop, zegt Wouter van der Horst van IGZ. Daarom volgt er nu ook een onderzoek door de inspecteur.

    ,,We dachten dat de situatie onder controle was. We willen weten wat er nu in hemelsnaam aan de hand is.'' Dat is ernstig maar het gaat volgens hem niet om een ‘zwaailichtsituatie’.

    Abvakabo niet verbaasd

    Volgens Eric Maas van de vakbond Abvakabo situatie op de arbeidsmarkt in Zuid-Kennemerland erg krap op dit moment.

    ,,Bij Zorgbalans gaat het al jaren slecht dus daar zal het probleem groter zijn. En

    het bedrijf slaagt er niet in om personeel vast te houden'', zegt hij. Hij belt morgen met de ondernemingsraad om opheldering te vragen.

    http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/haarlemeo/article3764234.ece

  • Theo

    Zorgbalans scoort onvoldoende voor HKZ-certificaat

    24 oktober 2008

    De intramurale locaties van zorgaanbieder Zorgbalans krijgen geen HKZ-certificaat. Volgens de auditoren van de onafhankelijke certificatieinstelling TNO certification, is de organisatie niet rijp voor het HKZ-certificaat.

    De externe audit van de intramurale locaties vond in juni plaats. Dat blijkt uit het interne Zorgbalans tijdschrift Houtsnippers. Het was de bedoeling van het bestuur dat Zorgbalans in oktober 2008 in zijn geheel HKZ-gecertificeerd zou zijn. Nu heeft alleen de thuiszorg een HKZ-certificaat. Het HKZ-keurmerk biedt een basisgarantie voor kwaliteit. Een gecertificeerde instelling heeft het werk zodanig georganiseerd, dat aan alle voorwaarden is voldaan om optimale zorg te kunnen leveren.

    Zorgcontractering

    Volgens Stephanie Juranek van het zorgverzekeraarn Achmea betekent het gebrek aan HKZ-certificering niet dat de zorgverzekeraar niet meer bij Zorgbalans gaat contracteren. “Voor contractering voor intramurale zorg is een HKZ-certificaat geen vereiste. We eisen wel dat er een ander werkend kwaliteitssysteem is. Zoals bijvoorbeeld de Normen Verantwoorde Zorg.” Voor extramurale zorg stelt het zorgkantoor wél dat er een HKZ-certificaat moet zijn. Vrijdag was Zorbalans niet bereikbaar voor commentaar.

    CQ-index

    Deze week bleek ook dat op basis van de zogenoemde CQ-index (Consumer Quality), de intramurale locaties van Zorgbalans gemiddeld een 7,6 rapportcijfer scoren bij cliënten. De verzorgenden/verpleegkundigen kregen van cliënten een 7,9. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen)

    http://www.zorgvisie.nl/nieuws/nieuwsoverzicht/nieuwsartikel/Zorgbalans-scoort-onvoldoende-voor-HKZ-certificaat.htm