Vanmiddag van arts vernomen dat mijn schoonmoeder van 89 en dement morgen weer naar haar eigen huis mag.
Zou je denken prima toch, echter niets is minder waar: ze weigert iedere hulp en onderzoek in het ziekenhuis.
Ze was opgenomen omdat ze al 3 weken weinig {bijna niets} at en dronk en aan het verhongeren en uitdrogen was.
Van die 3 weken kwam ze de laatste 2 weken ook niet meer uit bed.
Huisarts vond het beter dat ze werd opgenomen en vanuit ziekenhuis bekijken wat voor haar de beste oplossing zou zijn. Misschien verpleeghuis/ bejaardenhuis of thuis wonen met hulp.
Zonder enig overleg wordt ons vanmiddag verteld dat ze morgen om 11.00 uur naar huis mag.
Er is geen thuiszorg geregeld, helemaal niets. Ik geef aan dat ik het geen goed plan vind en de behandelend arts is het helemaal met me eens maar zegt dat hij haar niet kan dwingen.
De behandelend arts in het ziekenhuis vind het ook geen goed plan dat ze zonder hulp thuis, weer naar huis gaat, maar zegt: laat de boel maar thuis escaleren! Dan pas kun je via een rechter laten bepalen dat ze niet wilsbekwaam is.
Wie o wie weet raad.