Kamer overleden moeder moest meteen leeg.
Moeder was net een paar uur overleden, of haar kamer in De Houttuinen in Haarlem was al ontruimd. Kleren en foto's waren in vuilniszakken gestopt. Het overkwam de familie van René Rijs uit Hoofddorp. ,,Mijn vrouw en haar zus zijn helemaal van slag.''
De schoonmoeder van Rijs was 72 jaar en leed aan de ziekte van Alzheimer. Ze verbleef op een éénpersoons kamer in zorginstelling De Houttuinen in Haarlem, een onderdeel van Zorgbalans. Afgelopen zaterdagnacht 10 januari is ze overleden. ,,Mijn vrouw en haar zus hebben meteen gevraagd hoe het moest met het leegruimen van haar kamer.''
Volgens Rijs had de afdelingsverantwoordelijke alle begrip. ,,Afgesproken werd dat de kamer uiterlijk maandagmiddag leeg moest zijn.''
Afgelopen maandagmiddag reden de beide zusters naar de Houttuinen om de kamer van hun moeder op te ruimen. ,,Ze zagen het ook als een onderdeel van het rouwproces.''
Toen ze bij de kamer aankamen zagen ze tot hun schrik dat er inmiddels een nieuwe bewoonster lag. Alle persoonlijke bezittingen van hun moeder waren weg en stonden in een paar vuilniszakken in de berging. ,,Waarbij alle foto's maar voor het gemak in de zak met vuile was waren gedaan.''
De zussen kregen te horen dat de kamer die zaterdag onverwacht nodig was voor een bewoonster die op sterven lag. De afdelingsverantwoordelijke had meteen besloten de kamer leeg te halen. In de hectiek is vergeten de nabestaanden te bellen.
Een van de dochters: ,,Eén medewerkster heeft nog excuses aangeboden voor de gang van zaken en gaf ons een kopje koffie. Maar van degene die het besluit heeft genomen de kamer leeg te halen heben we niets gehoord. Het was ongelooflijk kil en koud allemaal. Ik heb daar verschrikkelijk staan huilen om alles.''
Volgens wijkmanager Dora van den Berg was er sprake van een acute situatie en heeft het personeel er niet bij stil gestaan om de familie op de hoogte te stellen. ,,Het is bijzonder pijnlijk en spijtig allemaal. Dit had niet mogen gebeuren. Ik ga de familie bellen om alsnog onze excuses aan te bieden.''
Link:
http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/haarlemeo/article4269628.ece/Kamer_overleden_moeder_moest_meteen_leeg_