Scenario Swinxs spreekwoordenspel
Inleiding
Er zijn 4 deelnemers;
- Herman, 68 jaar
- Joke, 71 jaar
- Jan, 72 jaar
- Anke, 66 jaar
Ze hebben samen een Swinxs aangeschaft
via het buurtcentrum waar ze geregeld bij
elkaar komen om te bridgen, te kletsen
of een film te kijken.
Herman heeft de Swinxs voor het eerst gezien op de jaarlijkse familiereünie, waar zijn kleinkinderen er ontzettend veel lol mee hadden. Het viel hem vooral op dat spelletjes en het concept eigenlijk heel eenvoudig waren, terwijl de kinderen er toch niet snel op uitgekeken waren.
Toen hij erachter kwam dat de Swinxs ook spellen biedt voor andere leeftijden hoefde hij niet lang na te denken en bestelde een exemplaar.
Al snel heeft hij Jan, die elektromonteur is geweest ook enthousiast. Hij is gek op gadgets. De dames moeten nog even enthousiast gemaakt worden met een spelsessie.
Opzet
Herman en Jan hebben de dames uitgenodigd voor een potje Swinxsen. Herman heeft al een paar spellen gedownload van de site, waarvoor hij even telefonisch hulp heeft ingeroepen van kleindochter Jantiene. Het was vrij vlot geregeld.
De Swinxs staat intussen opgeladen en aangezet klaar op het gehaakte kleedje van de eettafel van Joke. De koffie loopt door.
Alle vier hebben een XS uitgekozen in de kleur van hun keuze. Herman had graag een zwarte willen hebben maar die schaft hij nog wel een keertje aan in een uitbreidingssetje.
- Herman heeft de kleur ROOD
- Joke heeft BLAUW
- Jan heeft GEEL
- Anke heeft GROEN
De koffie wordt ingeschonken en het spel kan beginnen!
Het spel wordt gekozen door op de groene knop te drukken wanneer de Swinxs vraagt of de deelnemers een spel willen spelen. De Swinxs roept de geïnstalleerde spellen af en wanneer de Swinxs ‘Spreekwoordenspel’ roept, drukt Herman op de groene knop. Het spel wordt gestart.
Spelen
Iedereen houdt zijn XS even boven de Swinxs en de deelnemers worden begroet met hun kleur. Herman had al van Jantiene gehoord dat de Swinxs hun namen ook kan leren uitspreken, maar daar moet hij nog maar eens induiken met de computer erbij. Voorlopig heten ze rood, blauw, geel en groen.
Het spel wordt gestart en de Swinxs noemt een willekeurige kleur op. Deze deelnemer krijgt een half spreekwoord te horen.
De Swinx legt het spel kort uit.
“Jullie gaan het Spreekwoordenspel spelen. Ik noem telkens een willekeurige deelnemer op en spreek vervolgens een half spreekwoord uit. Mijn interne klok gaat lopen en telt tot tien.
Voor iedere seconde die je wacht met antwoorden gaat er 1 punt het totaal van 10 af. Hoe sneller je het goede antwoord geeft, hoe meer punten je verdiend hebt. Veel succes! ” “Als het antwoord niet goed is, druk jij of een medespeler op de rode knop. Als het antwoord goed is druk je op de groene knop.” “Het spel gaat nu beginnen…”
“Blauw…”
Joke gaat iets rechter op zitten en houdt haar XS alvast klaar boven de tafel…
“Beter één vogel in de hand…”
Vervolgens wordt de Swinxs stil en is er het tikken van een klok hoorbaar. 1..,2..,3.. telt Anke in zichzelf mee…
Herman weet eigenlijk onmiddellijk het antwoord en moet zich inhouden om het niet voor te zeggen.
…4..,5.., 6..,7..
Joke weet het antwoord ook en houdt haar XS snel bij de Swinxs. Die zegt vervolgens: “Blauw, weet je het goede antwoord nu al?” “Als je antwoord goed is krijg je 3 punten”.
Joke zegt iets te hard: “DAN TIEN IN DE LUCHT!” en houdt haar XS weer bij de Swinxs. Swinxs zegt vervolgens “Beter één vogel in de hand… Dan tien in de lucht.”
Iedereen juicht en Joke druk zelfvoldaan op de groene knop. Swinxs zegt “Goed gedaan, Blauw. Je hebt 3 punten!”
“Rood…”
“Eén zwaluw maakt nog geen…”
Swinxs begint weer met tikken en Anke telt mee; 1.., 2..
Herman stoot zijn arm naar voren en gooit bijna zijn koffie over de tafel en roept “JA, ZOMER!!” en begint hard te lachen, zeker als hij is van zijn punten. Joke twijfelt en zet Hermans koffie iets verder op de tafel.
Swinxs zegt “Rood, dat is snel! Als het antwoord goed is heb je 8 punten!” Herman roept vervolgens nog eens “ZOMER! Eén zwaluw maakt nog geen zomer!” en houdt zijn XS weer bij de Swinxs.
Swinxs zegt “Eén zwaluw maakt nog geen… Lente”
Jan begint hard te lachen als hij het beteuterde gezicht ziet van Herman, die zeker van zijn zaak was.
Joke zegt “druk maar op de rode knop, Herman, je had het fout.”
Herman is vastbesloten dit op de bodem uit te zoeken. Volgens hem is Zomer ook goed, maar voor nu accepteert hij zijn verlies. Hij neemt zich voor de volgende vraag iets langer na te denken. Het lijken simpele vragen maar door de spanning maak je toch snel een fout, blijkbaar…
Hij druk op de rode knop en Swinxs zegt: ”Jammer, Rood, volgende keer beter!”
“Geel…”
“De kat op het spek…”
Swinxs begint weer met tikken en Anke telt weer in zichzelf mee; 1.., 2.., 3..
Jan weet het antwoord maar wil niet zo onbehouwen als Herman uit de hoek komen en houdt heel beheerst zijn XS boven de felgroene Swinxs. Hij glimlacht heimelijk naar Joke.
Swinxs zegt: “Geel, dat kunnen zomaar 7 punten worden, mits het antwoord goed is… Spannend…”
Jan zegt “Binden. De kat op het spek binden” en bliept zijn XS.
Swinxs zegt vervolgens “De kat op het spek… … … Binden!” Jan werd heel even zenuwachtig maar die duivelse Swinxs wachtte ook zo lang met het juiste antwoord! Hij is stiekem best opgelucht dat hij het goed had. Hij dacht daarnet dat Herman ook goed geantwoord had en dat bleek fout te zijn.
Hij ligt nu dus ineens aan kop met 7 punten! Hij druk gauw op de groene knop en de Swinxs bevestigt zijn score. Jan neemt een slokje van zijn koffie.
Op dezelfde manier mag tenslotte Anke ook een spreekwoord afmaken en verdient daarmee 4 punten, waarmee deze ronde gewonnen is door Jan.
In de volgende ronde krijgt Jan een iets moelijker spreekwoord en Herman een iets gemakkelijker. Hij is erg blij als hij vervolgens zijn eerste 4 punten binnenharkt.