simpele spelletjes

  • Hannie

    Twee keer in de week begeleid ik een demente dame. Ik speel o.a. “Mens erger je niet” met haar (het enige spel dat daar in huis is). Soms gaat dat goed, soms begrijpt ze er ineens niets meer van. Toch vindt ze het erg gezellig om te spelen. Maar ik zou eigenlijk wel eens graag eens iets anders willen doen, niet alleen voor haar plezier maar ook voor het mijne.

    Domino heb ik geprobeerd maar dat een steen uit twee delen bestaat is te moeilijk voor haar. Plaatjesdomino heb ik nog niet geprobeerd omdat daar nogal kinderachtige plaatjes op staan, ik ben dan bang dat ze zich door mij niet serieus genomen voelt.

    Er zijn genoeg “oude” spelletje die bejaarden vroeger speelden maar die zijn voor mensen die alles nog goed begrijpen.

    Heeft iemand goede ideeën?

  • Renata

    Ganzenbord?

  • Hannie

    Dat heeft mevrouw in huis maar ze begrijpt er niets van. Waarschijnlijk heeft ze het nooit gespeeld. Bij elke worp uitleg geven verstoort erg de gezelligheid en kan haar de indruk geven dat ze dom is. Ik ben geneigd om zelf een dominospel te maken met enkelvoudige stenen, maar er moeten toch meer mogelijkheden zijn!

  • joop.leeman

    Beste hannie, je moet eens kijken op www.joco-beheer.nl

    daar is te vinden wat je zoek

    Kijk eens naar het grote dominospel, en of naar het prachtige ganzenbord, vele dagcentra's en bejaarden/verzorgingshuizen

    hebben hier ontzettend veel lol mee

    Kijk ook eens op de site van www.dagcentrumutrechtoost.nl

    succes

    Als ik je moet helpen geef even een seintje

    Joop

  • Hannie

    Dank je Joop,

    't Is niet precies wat ik bedoel. Ik werk namelijk 1 op 1 bij mevrouw thuis dus het gaat niet zozeer om de grootte van de spellen. Maar ik wil niet al te uitgebreid uit de doeken doen welke problemen zich voordoen bij het spelen, dat vind ik teveel prive.

  • joop.leeman

    Graag gedaan Hannie, het domino spel is beslist een aanrader

    vele bejaarden hebben hier veel plezier mee

    Het is groot, afwasbaar, je kan hett op tafel spelen en op de grond

    Maar het is goed bedoeld

    succesHannie schreef:

    >

    > Dank je Joop,

    > 't Is niet precies wat ik bedoel. Ik werk namelijk 1 op 1 bij

    > mevrouw thuis dus het gaat niet zozeer om de grootte van de

    > spellen. Maar ik wil niet al te uitgebreid uit de doeken doen

    > welke problemen zich voordoen bij het spelen, dat vind ik

    > teveel prive.

  • Jennekee

    Hallo ik zoek een leuk spelletje weten jij misschien een bedankt xxx Jenneke

  • Esther88

    Wat wij vaak doen met de bewoners is zingen.

    Spreekwoorden vinden ze vaak ook leuk.

    Ik weet niet hoe dement mevrouw is?

  • joop.leeman

    Scenario Swinxs spreekwoordenspel

    Inleiding

    Er zijn 4 deelnemers;

    - Herman, 68 jaar

    - Joke, 71 jaar

    - Jan, 72 jaar

    - Anke, 66 jaar

    Ze hebben samen een Swinxs aangeschaft

    via het buurtcentrum waar ze geregeld bij

    elkaar komen om te bridgen, te kletsen

    of een film te kijken.

    Herman heeft de Swinxs voor het eerst gezien op de jaarlijkse familiereünie, waar zijn kleinkinderen er ontzettend veel lol mee hadden. Het viel hem vooral op dat spelletjes en het concept eigenlijk heel eenvoudig waren, terwijl de kinderen er toch niet snel op uitgekeken waren.

    Toen hij erachter kwam dat de Swinxs ook spellen biedt voor andere leeftijden hoefde hij niet lang na te denken en bestelde een exemplaar.

    Al snel heeft hij Jan, die elektromonteur is geweest ook enthousiast. Hij is gek op gadgets. De dames moeten nog even enthousiast gemaakt worden met een spelsessie.

    Opzet

    Herman en Jan hebben de dames uitgenodigd voor een potje Swinxsen. Herman heeft al een paar spellen gedownload van de site, waarvoor hij even telefonisch hulp heeft ingeroepen van kleindochter Jantiene. Het was vrij vlot geregeld.

    De Swinxs staat intussen opgeladen en aangezet klaar op het gehaakte kleedje van de eettafel van Joke. De koffie loopt door.

    Alle vier hebben een XS uitgekozen in de kleur van hun keuze. Herman had graag een zwarte willen hebben maar die schaft hij nog wel een keertje aan in een uitbreidingssetje.

    - Herman heeft de kleur ROOD

    - Joke heeft BLAUW

    - Jan heeft GEEL

    - Anke heeft GROEN

    De koffie wordt ingeschonken en het spel kan beginnen!

    Het spel wordt gekozen door op de groene knop te drukken wanneer de Swinxs vraagt of de deelnemers een spel willen spelen. De Swinxs roept de geïnstalleerde spellen af en wanneer de Swinxs ‘Spreekwoordenspel’ roept, drukt Herman op de groene knop. Het spel wordt gestart.

    Spelen

    Iedereen houdt zijn XS even boven de Swinxs en de deelnemers worden begroet met hun kleur. Herman had al van Jantiene gehoord dat de Swinxs hun namen ook kan leren uitspreken, maar daar moet hij nog maar eens induiken met de computer erbij. Voorlopig heten ze rood, blauw, geel en groen.

    Het spel wordt gestart en de Swinxs noemt een willekeurige kleur op. Deze deelnemer krijgt een half spreekwoord te horen.

    De Swinx legt het spel kort uit.

    “Jullie gaan het Spreekwoordenspel spelen. Ik noem telkens een willekeurige deelnemer op en spreek vervolgens een half spreekwoord uit. Mijn interne klok gaat lopen en telt tot tien.

    Voor iedere seconde die je wacht met antwoorden gaat er 1 punt het totaal van 10 af. Hoe sneller je het goede antwoord geeft, hoe meer punten je verdiend hebt. Veel succes! ” “Als het antwoord niet goed is, druk jij of een medespeler op de rode knop. Als het antwoord goed is druk je op de groene knop.” “Het spel gaat nu beginnen…”

    “Blauw…”

    Joke gaat iets rechter op zitten en houdt haar XS alvast klaar boven de tafel…

    “Beter één vogel in de hand…”

    Vervolgens wordt de Swinxs stil en is er het tikken van een klok hoorbaar. 1..,2..,3.. telt Anke in zichzelf mee…

    Herman weet eigenlijk onmiddellijk het antwoord en moet zich inhouden om het niet voor te zeggen.

    …4..,5.., 6..,7..

    Joke weet het antwoord ook en houdt haar XS snel bij de Swinxs. Die zegt vervolgens: “Blauw, weet je het goede antwoord nu al?” “Als je antwoord goed is krijg je 3 punten”.

    Joke zegt iets te hard: “DAN TIEN IN DE LUCHT!” en houdt haar XS weer bij de Swinxs. Swinxs zegt vervolgens “Beter één vogel in de hand… Dan tien in de lucht.”

    Iedereen juicht en Joke druk zelfvoldaan op de groene knop. Swinxs zegt “Goed gedaan, Blauw. Je hebt 3 punten!”

    “Rood…”

    “Eén zwaluw maakt nog geen…”

    Swinxs begint weer met tikken en Anke telt mee; 1.., 2..

    Herman stoot zijn arm naar voren en gooit bijna zijn koffie over de tafel en roept “JA, ZOMER!!” en begint hard te lachen, zeker als hij is van zijn punten. Joke twijfelt en zet Hermans koffie iets verder op de tafel.

    Swinxs zegt “Rood, dat is snel! Als het antwoord goed is heb je 8 punten!” Herman roept vervolgens nog eens “ZOMER! Eén zwaluw maakt nog geen zomer!” en houdt zijn XS weer bij de Swinxs.

    Swinxs zegt “Eén zwaluw maakt nog geen… Lente”

    Jan begint hard te lachen als hij het beteuterde gezicht ziet van Herman, die zeker van zijn zaak was.

    Joke zegt “druk maar op de rode knop, Herman, je had het fout.”

    Herman is vastbesloten dit op de bodem uit te zoeken. Volgens hem is Zomer ook goed, maar voor nu accepteert hij zijn verlies. Hij neemt zich voor de volgende vraag iets langer na te denken. Het lijken simpele vragen maar door de spanning maak je toch snel een fout, blijkbaar…

    Hij druk op de rode knop en Swinxs zegt: ”Jammer, Rood, volgende keer beter!”

    “Geel…”

    “De kat op het spek…”

    Swinxs begint weer met tikken en Anke telt weer in zichzelf mee; 1.., 2.., 3..

    Jan weet het antwoord maar wil niet zo onbehouwen als Herman uit de hoek komen en houdt heel beheerst zijn XS boven de felgroene Swinxs. Hij glimlacht heimelijk naar Joke.

    Swinxs zegt: “Geel, dat kunnen zomaar 7 punten worden, mits het antwoord goed is… Spannend…”

    Jan zegt “Binden. De kat op het spek binden” en bliept zijn XS.

    Swinxs zegt vervolgens “De kat op het spek… … … Binden!” Jan werd heel even zenuwachtig maar die duivelse Swinxs wachtte ook zo lang met het juiste antwoord! Hij is stiekem best opgelucht dat hij het goed had. Hij dacht daarnet dat Herman ook goed geantwoord had en dat bleek fout te zijn.

    Hij ligt nu dus ineens aan kop met 7 punten! Hij druk gauw op de groene knop en de Swinxs bevestigt zijn score. Jan neemt een slokje van zijn koffie.

    Op dezelfde manier mag tenslotte Anke ook een spreekwoord afmaken en verdient daarmee 4 punten, waarmee deze ronde gewonnen is door Jan.

    In de volgende ronde krijgt Jan een iets moelijker spreekwoord en Herman een iets gemakkelijker. Hij is erg blij als hij vervolgens zijn eerste 4 punten binnenharkt.

  • Nieske

    Hannie Schreef:

    ——————————————————-

    > Twee keer in de week begeleid ik een demente dame.

    > Ik speel o.a. “Mens erger je niet” met haar

    > (het enige spel dat daar in huis is). Soms gaat

    > dat goed, soms begrijpt ze er ineens niets meer

    > van. Toch vindt ze het erg gezellig om te spelen.

    > Maar ik zou eigenlijk wel eens graag eens iets

    > anders willen doen, niet alleen voor haar plezier

    > maar ook voor het mijne.

    > Domino heb ik geprobeerd maar dat een steen uit

    > twee delen bestaat is te moeilijk voor haar.

    > Plaatjesdomino heb ik nog niet geprobeerd omdat

    > daar nogal kinderachtige plaatjes op staan, ik ben

    > dan bang dat ze zich door mij niet serieus genomen

    > voelt.

    > Er zijn genoeg “oude” spelletje die bejaarden

    > vroeger speelden maar die zijn voor mensen die

    > alles nog goed begrijpen.

    > Heeft iemand goede ideeën?

    ja dat hebt ik idd xD