Hoe is één luidspreker in staat om een nummer af te spelen?

Een luidspreker zet elektronische signalen om in trillingen die bij ons binnenkomen als een geluid/toon. Als een speaker trilt op een frequentie van 440Hz hoor je een A bijvoorbeeld. Dit is wat ik geleerd heb op school.

Alleen hoe kan een luidspreker alle frequenties van zo'n nummer tegelijk weergeven zodat ik een heel nummer hoor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Een heel goede luidspreker kan de resultante van een muzieksignaal weergeven , zodat het vrijwel klinkt als het origineel.
Natuurlijk kan een luidspreker niet alle geluiden tegelijk weergeven, maar wel als die geluiden verpakt zitten in EEN wisselende spanning, waarbij amplitude en stijgtijden
exact overeen komen met die van de totale muziekbron.
weliswaar gebeurt dit ook met trommelvlies, stijgbeugel , hamer en aambeeld alsmede het ovale venster.
De tonen ZELF echter worden per toonhoogte opgevangen door haartjes is het slakkenhuis, waarbij ieder haartje zijn eigen trillingsgetal (frequentie) heeft en elk haartje zijn eigen gehoorzenuw heeft.
Dus wordt iedere toon toch apart gedetecteerd en
in de hersenen gereconstrueerd tot het totale geluid.
Ik heb al aangegeven dat EEN luidspreker die dat kan wel heel bijzonder is.
Bij een koptelefoon is dat wat simpeler omdat de geluidsDRUK rechtsteeds op je oor gekoppeld wordt.
Een kamerluidspreker moet echter alle tonen
tussen 30-18 000Hz in een vrijwel recht verloop weergeven.
Men past dan vaak verschillende specialisten toe,
een voor de bas, midden en hoge tonen.
Dit doet men omdat de basluidspreker een membaam
heeft wat te zwaar is om die 18 000keer per sec heen en weer te bewegen door zijn massatraagheid, het bewegende deel van een basluidspreker weegt50-100 gram. Een tweeter echter verplaatst per slag te weinig lucht om een hoorbare bas weer te geven maar weegt slechts een deel van een gram en kan daardoor zeer snel heen en weer bewegen, precies wat een hoge toon dus nodig heeft.
Zo kan het dat een luidspreker(systeem) toch alle geluiden uit een orkest in een keer wergeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kunt frequenties stapelen op die A van 440 Hz kun je een E van 659 Hz leggen en dan hoor je een tweeklank.
Zo kun je alle geluiden van een orkest stapelen en de luidspreker geeft dat weer voor zover dat binnen zijn frequentie bereik ligt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Hieronder een voorbeeld van een lage frequentie waar een veel hogere bij is opgeteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies net zo als je gehoor ineens alle trillingen kan omvormen tot EEN stroom in je middenoor, kan het omgekeerde gebeuren, dus van uit EEN stroom weer alle trillingen terug in de lucht te maken...